کد مطلب: 171872
علائم و راه‌هاي پيشگيري از تب کريمه کنگو + اينفوگرافي
تاریخ انتشار : 1396/03/08 10:58:03
نمایش : 2059
با شروع فصل گرما و افزايش حشرات ابتلا به انواع بيماري ‌هاي ناقل شيوع مي‌يابد، تب کريمه کنگو از بيماري‌هاي ناقل حيوان به انسان است که از طريق کنه منتقل شده و بسيار خطرناک مي‌باشد.












 
به گزارش هفت چشمه؛ بيماري ويروسي تب خونريزي دهنده کريمه کنگو (CCHF) با گزش يک کنه از خانواده Bunyaviridae منتقل مي‌شود و گرچه ميزبان اصلي آن حيوانات است، ولي موارد پراکنده آن در انسان نيز ديده مي‌شود.
 
 
اين بيماري براي اولين بار در سال 1944 در شبه جزيره کريمه توسط دانشمندان روسي شناسايي شد و تب هموراژيک کريمه نام گرفت. در سال 1969 مشخص شد عامل تب خونريزي دهنده کريمه مشابه عامل بيماري است که در جريان اپيدمي سال 1956 در کنگو پيدا شد و ترکيب نام اين دو منطقه علت نامگذاري اين بيماري است.
 
 
CCHF بيشتر در آفريقا، بالکان، خاورميانه و کشورهاي آسياي جنوبي ديده مي شود. طيف وسيعي از حيوانات وحشي و حيوانات اهلي مانند گاو، گوسفند و بز ميزبان اصلي اين ويروس هستند. پرندگان معمولا نسبت به ويروس مقاوم هستند؛ ولي شيوع آن در شتر مرغ و کشتارگاه هاي مرغ در آفريقا نيز ديده شده است.
 
***همه چيز از يک کنه شروع مي شود
ويروس CCHF بر اثر گزش کنه و تماس با خون و بافت آلوده بوجود مي آيد. بيشتر قربانيان کارگران کشتارگاه ها، دامپزشکان و کشاورزان هستند.
 
 
***علايم و نشانه هاي بيماري
دوره نهفته بيماري بسته به عمق نيش کنه متفاوت است. در صورت گزش عميق، دوره نهفته بين يک تا سه روز و حداکثر 9 روز است. اگر بيماري بر اثر تماس با خون يا بافت آلوده باشد، دوره نهفته پنج تا شش روز و حداکثر 13 روز است.
 
تب، درد عضلاني، گردن درد، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، حساسيت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلودرد، نوسانات خلقي شديد و خواب آلودگي از مهمترين علايم تب خونريزي دهنده کنگو هستند.
 
در برخي بيماران افزايش ضربان قلب، تورم غدد لنفاوي، بزرگ شدن کبد، خونريزي داخلي قابل مشاهده از روي پوست، نارسايي کبد و ريه نيز ديده مي شود. داروهاي ضد ويروسي تنها راه درمان بيماري هستند که به صورت خوراکي و وريدي استفاده مي شوند.
 
علائم و راه‌هاي پيشگيري از تب کريمه کنگو + اينفوگرافي 
 
*** تب كنگو براحتي قابل پيشگيري است
بي‌شك ذبح دام اگر در كشتارگاه‌هاي مورد تاييد وزارت بهداشت و با رعايت نكات ايمني باشد، از انتقال بيماري تب كريمه كنگو به مردم نگراني وجود نخواهد داشت.
 
دامپزشكان نيز تاكيد مي‌كنند، تهيه گوشت از مراكز مورد تاييد بهداشتي و دامپزشكي و فريز كردن گوشت قبل از مصرف در دماي فريزر به مدت سه تا چهار ساعت، ويروس تب كنگو را از بين مي‌برد. پختن درست و كامل گوشت مصرفي نيز همين اثر را خواهد داشت. 
 
 
اگر حيوان آلوده در روزهاي اوج بيماري ذبح شود و ذبح کننده دستکش به دست نداشته باشد يا اگر دستش خراش بردارد، ويروس بلافاصله به او منتقل مي شود.
 
استفاده از اقدامات محافظتي در جلوگيري از ابتلا به اين بيماري از اهميت بالايي برخوردار است. به‌ طور خاص، پزشکان و دامپزشکان بايد هميشه از دستکش، روپوش بلند، شلوار و چکمه مخصوص استفاده کنند.
 
 
اصرار بر اين است دام‌هاي وارداتي حتما توسط دامپزشک معاينه شوند و بعد در اختيار کشتارگاه‌ها قرار گيرند. همچنين بايد از خريد گوشت‌هاي بازرسي نشده و بدون مهر دامپزشکي خودداري شود.
 
علائم و راه‌هاي پيشگيري از تب کريمه کنگو + اينفوگرافي 
 
*** در صورت ابتلا چه کنيم؟
1.بيمار مشکوک به CCHF بايد ايزوله شود و با افراد خانواده و پرسنل بيمارستاني در تماس نباشد.
 
کليه وسايل بيمارستاني مانند ماسک، دستکش، روپوش، پيش بند، لوله‌هاي خون، سرنگهاي استفاده شده و هر وسيله‌اي که با ترشحات بيمار درتماس بوده بايد سوزانده شود.

2.سمپاشي منازل و اصطبل‌ها جهت کاهش کنه‌ها

3.مصرف مواد ضد عفوني جهت گندزدايي توالت‌ها، محيط آلوده به خون و ترشحات بيمار

4.به دليل اينکه متأسفانه دام بدون علامت است، بايد از مصرف گوشت تازه خودداري شود و دام پس از ذبح تا ۲۴ ساعت در دماي منفي ۱ تا ۴ قرار گيرد تا ويروس‌هاي آن کشته شوند و پس از آن مصرف شود.

5.در هنگامي که پرسنل مراقب بيمار در معرض تماس پوستي يا پوستي مخاطي با خون، مايعات بدن و يا فضولات بيمار قرار مي‌گيرند بايستي فوراً سطح آلوده را با آب و صابون بشويند.

6.از خريد گوشتهاي بازرسي نشده بدون مهر دامپزشکي (کشتار غيرمجاز) خودداري کنيد.

7.کارکنان بهداشتي و درماني و افرادي که با خون، ترشحات بدن بيمار و يا بافت‌هاي آلوده بيماران تماس داشته‌اند بايد مرتب و حداقل تا چهارده روز پس از تماس تحت نظر بوده و درجه حرارت بدن آنها هر روز کنترل شود و در صورت ظهور علايم باليني مطابق با تعريف مورد محتمل بلافاصله درمان براي آنان شروع شده و اقدامات بعدي بعمل آيد.
 
منبع:باشگاه خبرنگاران
 
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg